Wednesday, March 17, 2010

Kerajaan Malaysia hantar wakil jumpa Dr Yusof Al Qaradawi

KUALA LUMPUR - Ekoran pendedahan AIDCThinker hari ini berkenaan dengan Dr Yusof Al Qaradawi telah menghantar surat kepada kerajaan Malaysia memohon maaf ucapannya di Doha telah dimanipulasi oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk kepentingan dirinya bagi menghadapi kes liwat, kerajaan Malaysia sedang merancang untuk bertemu dengan ulama tersohor itu untuk mendapatkan pengesahan berkenaan ucapan beliau itu.

Difahamkan, kerajaan Malaysia akan menghantar wakil-wakil agama dari Malaysia untuk bertemu sendiri dengan Dr Yusof Al Qaradawi itu kerana terdapat banyak keraguan berkenaan dengan isu kandungan CD tersebut.

Dalam CD tersebut Anwar mendakwa Dr Yusof Al Qaradawi telah menyokongnya berkenaan isu liwat, tetapi apabila melihat keseluruhan rakaman tersebut tiada sokongan jelas difatwakan oleh ulama tersohor itu, kecuali penyataan umum yang berkaitan dengan fitnah.

Terdapat sumber dalaman mengatakan ulama itu telah diperalatkan dengan menanyakan soalan umum berkenaan 'fitnah' dan dimanipulasi oleh Anwar dan para penyokongnya dengan mengaitkan dengan pendakwaan liwat yang sedang dijalankan di mahkamah Malaysia.

Sebelum ini, Anwar ketika melancarkan CD berkenaan mendakwa beliau tidak berkepentingan terhadap penerbitan CD berkenaan.Klik di sini

"Ada orang kata saya ada kepentingan (dengan CD itu), (tapi) saya rasa tidak tergugat (dengan pertuduhan itu) kerana tidak ada kes, (dan) laporan doktor menyebelahi kita," katanya seperti yang dilaporkan Malaysiakini.

Tetapi ada pihak mempertikaikan kenyataan Anwar ini kerana terdapat usaha pengedaran dilakukan besar-besar yang dilakukan oleh jentera PKR selepas Anwar sendiri melancarkan CD tersebut awal Mac lalu.

"Apatah lagi CD itu diterbitkan dan diedarkan secara percuma oleh WIRDA, itu sudah menunjukkan kepentingan Anwar", kata sumber tersebut.

WIRDA atau Women's Institute of Research Development dan Advancement adalah sayap NGO wanita PKR yang dipimpin oleh Zuraida Kamaruddin, ketua Wanita PKR.

"Anwar hanya berpegang kepada kepada laporan 3 doktor, sedangkan doktor berkenaan belum lagi memberi keterangan mereka di mahkamah. Bagaimana pula dengan laporan doktor, pakar forensik dan pakar DNA yang mengatakan terdapat air mani Anwar dalam dubur mangsa", kata sumber itu lagi.