Friday, March 19, 2010

Anwar sengaja lari untuk jumpa Al Gore di London

KUALA LUMPUR - Ekoran pendedahan berani YB Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, bekas Pengerusi PKR Pulau Pinang berkenaan dengan pembohongan Datuk Seri Anwar Ibrahim keluar dewan dan terus ke rumahnya untuk persiapan ke London menemui sahabat baiknya, Al Gore.

Sebenarnya rancangan Anwar ke london sudah diatur dengan rapi sebelum ini dalam siri kempen melobi tokoh-tokoh politik Amerika Syarikat dalam menghadapi kes liwat terbarunya, dan dengan pendedahan YB Zahrain itu menjadi alasan terbaik seolah-olah Anwar melarikan diri.

Menurut anwaribrahimblog,[klik di sini] Anwar menyampaikan kuliah “Religious Pluralism in a Divided World” di LSE (London School of Economics and Political Science) pada 18 Mac 2010 jam 5 pm waktu London.

Tetapi pada sebelah pagi, beliau dijadualkan bermesyuarat bersama mantan Naib Presiden Amerika, Al Gore dan Mary Robinson, mantan Presiden Republik Ireland yang sekarang ini menjawat jawatan Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Anwar dan Mary Robinson merupakan rangkaian sahabat Al Gore yang dilantik dalam organisasi Generation Investment Management Group dan AccountAbility (Institute of Social and Ethical AccountAbility). Kedua-dua organisasi itu adalah milik Al Gore.

Dalam Generation Investment Management Group yang berpengkalan di London dan Washington, Al Gore melantik Anwar sebagai Ahli Lembaga Penasihat Antarabangsa,[klik sini] manakala dalam AccountAbility, Anwar dilantik sebagai Presiden Kehormat AccountAbility [klik sini]

Sebenarnya hubungan Anwar dan Al Gore, sudah dibina sejak lama lagi ketika Anwar masih berjawatan Timbalan Perdana Menteri dan Al Gore menjadi Naib Presiden Amerika Syarikat.

Ketika Anwar dipecat daripada UMNO pada tahun 1998 dan dituduh melakukan perbuatan meliwat, Al Gore merupakan satu-satu tokoh berketurunan Yahudi yang lantang membela Anwar.

Al Gore, pada 16 November 1998, semasa Forum Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di Kuala Lumpur telah mengambil peluang mengecam kerajaan Malaysia kerana memecat Anwar Ibrahim dan menyokong perjuangan REFORMASI.

Kata Al Gore : "We continue to hear calls for democracy, calls for reform in many languages - people's power, doi moi, reformasi. We hear them today, right here, right now, among the brave people of Malaysia."

Di Amerika Syarikat, selain Al Gore dikenali sebagai mantan Naib Presiden Amerika Syarikat, beliau juga turut dikenali sebagai pejuang perkahwinan sejenis yang dikenali sebagai Freedom to Marry.

Freedom to Marry adalah satu perjuangan Kebebasan kepada kaum homoseks dan tidak homoseks untuk berkongsi persamaan perkahwinan. Dilancarkan pada 2003, diketuai oleh Evan Wolfson.

Menurut Al Gore sesiapa yang memperjuangka 'demokrasi' bermakna seseorang itu memperjuangkan kebebasan seksual termasuk kebebasan mengamalkan homoseksual.