Wednesday, March 31, 2010

Anwar guna pelobi Yahudi

Datuk Seri Anwar Ibrahim masih menggunakan beberapa pelobi Yahudi yang berpengkalan di Amerika Syarikat untuk mengangkat imejnya di luar negara. Antara badan-badan pemikir tersebut adalah Institut Brookings

Institut Brookings adalah sebuah badan pemikir Amerika yang dipengerusikan oleh seorang Yahudi bernama Strobe Talbott. Beliau merupakan bekas Timbalan Setiausaha Negara semasa pemerintahan Presiden Bill Clinton.


Penaja utama institut ini adalah beberapa yayasan kewangan Yahudi yang terkemuka di Amerika iaitu John M. Olin Foundation, F. M. Kirby Foundation,Walton Family Foundation dan Smith Richardson Foundation.

Pada tahun 2002, satu unit penyelidikan Institut Brookings ditubuhkan khusus untuk Timur Tengah yang dinamakan “Saban Center for Middle East Policy". Penubuhan unit ini hasil derma daripada seorang korporat Yahudi terkemuka bernama Haim Saban yang menyuntik dana sebanyak $13 million kepada institut tersebut.

Untuk memperkukuhkan penguasaan Yahudi di Timur Tengah, seorang tokoh AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) dibawa masuk untuk menerajui institut tersebut. Beliau adalah Martin Indyk, bekas Duta Besar Amerika Syarikat ke Israel yang dilantik sebagai Naib Pengerusi Foreign Policy, Institut Brookings dan Pengarah Saban Center for Middle East Policy.

Salah satu program tahunan Institut Brookings dan Saban Center for Middle East Policy untuk menguasai Timur Tengah adalah "US-Muslim Wold Forum" yang sering diadakan di Doha, Qatar.

Anwar Ibrahim terlibat secara langsung dalam Institut Brookings ini. Beliau dilantik sebagai Penasihat Antarabangsa Institut Brookings. Klik di sini

Brookings Institution mempunyai kaitan secara langsung dengan Anwar Ibrahim kerana beliau telah dilantik sebagai salah seorang Kumpulan Penasihat Antarabangsa institut itu.

Pelantikan Anwar di institut itu dipercayai dicadangkan oleh James Wolfensohn, seorang Yahudi yang berpengaruh sebagai Ahli Pemegang Amanah Institut Brookings.

James Wolfensohns juga merupakan korporat Yahudi yang ternama di Amerika Syarikat. Beliau merupakan Pengerusi Lembaga Penasihat Citybank, Ahli Pemegang Amanah The Rockefeller Foundation ahli CFR (the Council on Foreign Relations).

Beliau juga pernah menjadi Presiden Bank Dunia pada 1995-2005, dan semasa kekuasaannya di bank itu, beliau telah melantik Anwar (ketika itu Menteri Kewangan) sebagai 'Chairman of the bank's development committee, World Bank/IMF.

Di Institut Brookings, Anwar aktif dalam memberikan sumbangannya mendemokrasikan Timur Tengah, antaranya sebagai ahli panel dalam Persidangan US-Dunia Muslim (US-Muslim World Forum) yang setiap tahun diadakan di Doha, Qatar.