Tuesday, December 1, 2009

Rayuan Anwar terhadap pemecatannya daripada Kabinet 1998

PUTRAJAYA - Mahkamah Persekutuan menetapkan 3 Dis 2009 sebagai tarikh pendengaran rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap pemecatannya daripada Kabinet pada 2 Sept 1998. Mahkamah Persekutuan akan mendengar dan memutuskan dua isu perundangan sama ada pemecatan beliau dibuat berlandaskan Perlembagaan atau sebaliknya.

Datuk Seri Anwar Ibrahim mengemukakan rayuan ke Mahkamah Persekutuan setelah dua permohonan beliau sebelum ini iaitu di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan gagal. Kedua - dua mahkamah tersebut istihar pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri pada 2 Sept 1998 sah di sisi undang-undang.

Panel tiga hakim diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd. Sheriff menangguhkan rayuan hari ini berikutan permohonan Karpal agar salah seorang hakim dalam panel berkenaan, Datuk Hashim Yusof menarik diri kerana hakim itu pernah mendengar rayuan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pertama di Mahkamah Rayuan pada 2003. Turut bersidang ialah Hakim Datuk Abdul Hamid Embong.

Rayuan itu akan didengar bersama seorang hakim lain setelah Hakim Datuk Hashim Yusof bersetuju menarik diri daripada panel berkenaan.