Monday, October 25, 2010

Batu Sapi : Protes berterusan kepada Anwar Ibrahim


Bantahan penyokong PR terhadap keputusan PKR bertanding di Batu Sapi menjadi isu utama, apabila mereka yang tidak berpuas hati mula menyerang twitter Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Saufi3848 menempelak Anwar dengan soalan, "Kenapa tak kasi laluan kepada SAPP sahaja! 3 penjuru lebih berpihak kepada BN". Selepas itu pengunjung bernama azizanshaari pula menyoal dengan soalan hampir sama "kenapa pkr letak calon juga? Yong teck lee bkn sekutu pr ?".


hooikokhoe pula memarahi Anwar kenapa mempertaruhkan nasib PKR dengan melawan BN di Batu Sapi dengan bertanyakan soalan "DS, for the sake of winning in Bt Sapi against BN, pls support Datuk Yong fight BN.".


Pengunjung bernama hidayat_nurslan pula memberi pendapat "mngkin jgk pndngn mengenai SAPP ad benarnya. Mngkin jugak tidak?".


Bantahan ini dapat difahami apabila ramai daripada ahli PKR merasakan parti itu sendiri mengkhianati rakan sekutu mereka, SAPP di bawah pimpinan Yong Teck Lee.

Parti SAPP Sabah dikatakan antara parti yang mahu berkerjasama dengan Pakatan Rakyat untuk menubuhkan Kerajaan 16 September, Anwar Ibrahim pada 2008. Anwar pula memberi alasan SAPP sebenarnya bebas dan bukan sebahagian dari Pakatan Rakyat, malah menurut Anwar lagi, SAPP mahu kembali semula ke pangkuan BN.


Menurut laporan Sabahkini, bukan PKR sebaliknya calon PAS yang sepatutnya mewakili PR di Parlimen Batu Sapi. Hal ini berdasarkan persetujuan bersama sebelum PRU Ke-12 lalu.

Menurut sumber, Anwar menggunakan alasan PAS bertanding di Galas, jadi sewajarnya PKR mendapat hak bertanding di Batu Sapi. Klik sini.