Tuesday, October 5, 2010

Anwar Ibrahim Minta Sokongan Persidangan Gereja Itali


Semalam (4 Oktober), Datuk Seri Anwar Ibrahim melaporkan di twiternya, beliau telah menghadiri International Meetings of Prayer for Peace" (Persidangan Antarabangsa Solat Untuk Keamanan) yang dianjurkan oleh gereja termuka di Rom, Itali, Church of Sant'Egidio. Persidangan tahunan ini berlangsung di Barcelona yang mengumpulkan semua pemimpin agama di dunia.

Anwar Ibrahim yang juga disebut 30 Pemimpin Islam "Muslim Imam" turut dijemput untuk menghadiri majlis berkenaan sekitar jam 4.00 petang (waktu Sepanyol), yang dihadiri Perwakilan Muslim dan Yahudi dari 16 buah negara.


Topik yang dimesyuaratkan semalam adalah perdamaian di 'Jerusalem' (Israel), dengan tema "Hidup bersama dalam waktu krisis. Keluarga manusia, keluarga Tuhan".

Pendirian Anwar tentang Jerusalem telah diketahui umum sebelum ini, iaitu beliau menyokong konsep 'Two State Solution". Klik di sini, di sini dan di sini

Konsep "Two State Solution" bermaksud penyelesaian konflik Israel/Palestin dengan Mengiktiraf Dua Negara, Israel dan Palestin Menjadi Sebuah Negara Yang Sah.

Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Bishop Ambrogio Spreafico itu, turut dihadiri oleh Anwar Ibrahim (ketua Pembangkang Parlimen Malaysia); Abdelkebir Alaoui M'daghri (Director General of “Bayt Mal Al Qods Acharif” Agency-Committee Al Qods, Morocco); Gregorios III Laham (Patriarch of the Church of Antioch, Greek); Mordechay Lewy (Duta Israel ke the Holy See, Vatican, Itali); Archbishop Joan Enric Vives I Sicìlia (Bishop of Urgell, a Roman Catholic diocese); Oded Wiener (Director General of the Grand Rabbinate, Israel) dan lain-lain.







Selepas ke Itali, Anwar dijangka ke New York untuk meneruskan misi mendapat sokongan antarabangsa dalam menghadapi kes liwatnya.