Monday, August 9, 2010

Tindakan Anwar bangkitkan isu Saiful-Farah untuk elak doktor beri keterangan

Ramai pemerhati mahkamah mempersoalkan motif Datuk Seri Anwar memperbesarkan isu 'hubungan romantis' saksi utama, Mohd Saiful Bukhari dengan Timbalan Pendakwaraya, Farah Azlina Latif, sedangkan isu tersebut berasingan dengan pendakwaan yang dikenakan kepada Ketua Pembangkang tersebut.

Tindakan Anwar yang cepat-cepat membuat laporan polis dan Karpal Singh yang mahu Saiful dan Farah dibicarakan, seolah-olah mahu mengalih isu prosiding yang sedang dibicarakan sekarang.

Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin menyifatkan dakwaan Anwar dan Karpal tersebut adalah dakwaan kosong yang tidak dapat dibuktikan.

Sebelum ini Datuk Mohd Yusof telah membuktikan Anwar meliwat Saiful dengan pembuktian keterangan air mani, DNA Anwar dalam dubur Saiful, tetapi Anwar mengalihkan tumpuan dengan mendakwa Saiful mempunyai hubungan dengan Farah hanya bersandarkan keterangan 'hear say' dari blog Malaysia Today kepunyaan Raja Petra Raja Kamaruddin, kroni Anwar yang melarikan diri ke luar negara.

Sebelum ini, Anwar pernah menggunakan keterangan doktor kononnya tidak berlaku 'kemasukan' sebagai hujah untuk menggugurkan kes, tetapi apabila para doktor mahu memberi keterangan pasukan peguam bela Anwar berusaha menghalangnya dengan mencipta satu lagi isu baru iaitu hubungan Saiful-Farah.

"Hujah Anwar tidak konsisten, sekejap mahu gugurkan kes menggunakan hujah doktor, kemudian beralih pula kepada hubungan romantis. Ini bicara dalam bicara bertujuan untuk melengah-lengahkan", kata sumber dalaman.

"Hubungan romantis hujah yan terlalu lemah jika dibandingkan dengan hujah keterangan saintifik dari para doktor. Sepatutnya Anwar dan pasukan penguamnya beri peluang kepada para doktor membei keterangannya, bukannya mencari alasan untuk melengah-lengahkan"

"Selepas hubungan romantis itu gagal dibuktikan oleh Anwar, apa lagi alasan Anwar untuk menggugurkan dan melengah-lengahkan prosiding", kata sumber itu lagi.

Prosiding hari ini sedang membicarakan kes hubungan romantis Saiful-Farah. Pasukan pendakwa dan peguam bela Anwar sedang mengemukakan hujah masing-masing. Hakim Mahkamah Tinggi Mohamad Zabidin Mohd Diah dijangka akan membuat keputusan kerelevanan isu tersebut hari ini.

Sebelum ini, perbicaraan kes liwat Ketua Pembangkang yang sepatutnya bersambung akhir Julai dengan pemeriksaan balas terhadap seorang doktor Hospital Kuala Lumpur (HKL), terpaksa ditangguhkan kepada 2 Ogos selepas ketua pasukan pembelaan Anwar, Karpal Singh, memperolehi cuti sakit selama dua minggu.

Mahkamah Tinggi diberitahu oleh pasukan pembelaan hari ini bahawa Karpal Singh dimasukkan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) kerana mengalami jangkitan paru-paru yang akut pada 9 Julai, dan dibenarkan pulang Khamis lepas.

Beliau diberikan cuti sakit sehingga 23 Julai dan sedang berehat di rumahnya di Petaling Jaya.

Pada 4 Jun lalu, Dr Mohd Razali Ibrahim, saksi kedua pendakwa yang memeriksa Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 28 Jun 2008 memberitahu, ujian sampel menunjukkan adanya air mani walaupun tiada kesan koyakan atau kecederaan pada bahagian dubur.

Ujian itu dijalankan dua hari selepas kejadian liwat didakwa berlaku.

"Dengan kesemua laporan yang ada di depan saya, saya boleh mengatakan adanya bukti penembusan walaupun tanpa kecederaan klinikal," kata beliau lagi.

"Dengan kehadiran kesan air mani, ada bukti penembusan (di bahagian) dubur," katanya.

Selepas keterangan doktor tersebut, Karpal meminta penangguhan untuk persediaan soal balas, namun hingga ke hari ini, pelbagai cubaan dilakukan untuk menghalang doktor tersebut daripada terus memberi keterangan