Saturday, July 25, 2009

Teoh dibunuh kerana buat salinan dokumen penyelewengan Ronnie Liu?

Satu pendedahan dokumen-dokumen penyelewengan Ronnie Liu yang memberikan 80 projek kepada pegawai khasnya, Wong Chuan How telah disiarkan dalam blog t4tbh.blogspot.com.

Blog itu turut mendedahkan dokumen-dokumen itu terdapat dalam notebook Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik kepada Ean Yong Hua Wah, mangsa yang ditemui mati pada 16 Julai, 1.30 tengahari, di koridor luar, Tingkat 5 Plaza Masalam, Shah Alam.

Di dalam tajuk " The truth will be revealed" blog itu mendedahkan, Teoh tidak seronok dengan kerjanya sebagai Setiausaha Politik. Secara bersembunyi, Teoh telah membuat salinan pelbagai dokumen dan soft copy maklumat di dalam notebook yang diserahkan kepada seorang lain.

Dokumen-dokumen itu membuktikan pelbagai penyelewengan dan korupsi DAP Selangor.

Manakala dalam artikel bertajuk "The DAP's corruption modus operandi in Selangor", pula blog itu mendedahkan penglibatan exco Selangor, Ronnie Liu dalam mencipta syarikat, invois dan projek palsu untuk membolehkan penyaluran wang dilakukan.

Setiap DUN di Selangor diberi peruntukan RM500,000 kepada ADUN untuk membolehkan mereka membelanjakan terhadap kawasan masing-masing. Di dalam senarai yang disimpan oleh Teoh, semua projek di DUN Sungai Pelek diberikan kepada Wong Chuan How, pegawai khas kepada Ronnie Liu.

Pegawai khas Ronnie Liu (Wong Chuan How) menyapu 84 projek menggunakan namanya dengan pelbagai syarikat yang berlainan seperti Perniagaan Seri Makmur, Era Terbilang Enterprise, Era Gemilang Enterprise dan sebagainya.

Pada tahun 2008, Ronnie Liu mendapat 172 projek di DUN Sg Pelek. 84 projek telah diberikan kepada satu nama (Wong Chuan How), bernilai RM216,950 untuk setahun.

“Ini sebenarnya kes kecurian kerana jika rasuah, seseorang itu memperoleh duit secara haram daripada individu yang lain,” dakwa blog itu.

“Mendiang kemudiannya meninggalkan maklumat lengkap mengenai aktiviti penyelewengan tersebut” dakwa blog itu lagi.

Manakala blog the unspinners pula mempersoalkan kenapa Tan Bon Hwa menghabiskan masa sepanjang malam di Plaza Masalam, sedangkan dia telah habis disoalsiasat pada jam 1.00 pagi, 15 Julai.

Tan Bon Hwa adalah kroni Ronnie Liu yang dilantik sebagai ahli majlis Perbandaran Kajang. Majlis Perbadaran Kajang adalah di bawah bidang kuasa Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan yang dipengerusikan oleh Ronnie Liu.

Walaupun Tan Boon Hwa dibenarkan pulang jam 1.00 pagi, 15 Julai, dia dikatakan masih berlegar-legar di situ dan menunggu Teoh yang habis siasatan pada jam 3.45 pagi.

Menurut pengakuan Tan Boon Hwa kepada media, dia berjumpa dengan Teoh, pada jam 6.30 pagi, 7 jam sebelum mendiang ditemui mati di koridor luar, Tingkat 5, Plaza Masalam.

Blog The Unspinners dalam tajuknya " Why did Tan Boon Hwa spend the nite at MACC? mendakwa Tan Boon Hwa memang ditugaskan untuk menunggu Teoh dann bertanyakan apakah yang diceritakan oleh mendiang kepada pegawai SPRM berkenaan dengan penyelewengan Ean Yong, Ronnie Liu dan beberapa orang aktivis DAP lain.

Blog itu juga mendakwa Tan Boon Hwa marah kepada Teoh kerana dia membuka rahsia terlalu banyak kepada pegawai SPRM dan telah menelefon Ronnie Liu supaya menghantar gangster China mengenakan Teoh di atas pembelotan itu.

" Tan Bon Hwa adalah suspek utama pembunuhan Teoh, kenapa polis tidak menahannya, soal blog itu.