Thursday, July 9, 2009

Anwar terkedu dijerit sekumpulan AMK PKR

Majlis Ceramah Perdana yang dihadiri Anwar di Dewan Dato Ahmad Razali, Ampang malam tadi, 8 Julai diakhiri dengan peristiwa tragis, apabila sekumpulan ahli Angkatan Muda PKR, Ampang melakukan kekecohan di depan Anwar Ibrahim.

Kekecohan itu berpunca apabila sekumpulan ahli AMK Ampang ini dihalang dari menyerahkan memorandum kepada Anwar Ibrahim sebaik sahaja Ketua Umum Parti Keadilan itu keluar dari dewan ceramah.

Sambil mengantung kain rentang dan mengedarkan memorandum kepada orang ramai yang hadir di majlis tersebut, kumpulan ini berteriak ke arah Anwar supaya suara mereka didengari.

Di celah-celah kekecohan itu wujud suara dari pengawal yang mengiringi Anwar berkata:

" tolong bertenang, kalau orang UMNO tau malu kita, benda ini boleh diselesaikan secara baik, tolong bertenang"


Menurut memorandum yang diedarkan kepada umum, kumpulan ini membantah perlantikan Izzudin Che Din, Sooria Narayanan, dan Tan Hua Meng sebagai ahli Majlis MPAJ (Majlis Perbandaran Ampang Jaya) bagi sesi 2009/2010.

Bantahan itu dilakukan kerana ia bertentangan dengan prinsip keadilan yang selalu diperjuangkan parti, dengan mendakwa dua ahli majlis tersebut membuat permohonan palsu untuk menjadi ahli majlis MPAJ. Manakala mereka menolak perlantikan Tan Hua Meng kerana bukan cadangan PKR Ampang.

Bantahan itu juga juga difahamkan sebagai kemuncak protes terhadap pimpinan PKR Ampang dan negeri khususnya kepada YB Zuraida Kamaruddin.

Dengan disaksikan penyokong PKR yang berada di luar dewan, Anwar sendiri sebenarnya tidak menyangka perkara tersebut berlaku, kerana di dalam dewan, semasa berceramah beliau dengan yakin menyatakan bahawa PKR masih kuat dan utuh, dan sekiranya wujud perselisihan serta masalah Anwar mendakwa ia merupakan fitnah dan mainan media massa dan pihak UMNO/BN.

Namun tidak sampai setengah jam ucapannya, beliau telah dimalukan dengan eksiden tidak disangka itu.

Sementara itu, menurut tinjauan umum kepada orang ramai yang menghadiri ceramah perdana tersebut didapati sesetengah pengunjung mengatakan mereka sebenarnya tidak teruja dengan kes liwat Anwar terbaru itu berbanding dengan kes liwat tahun 1998.

Selain Anwar , YB Azmin Ali, YB. Sivarasa Rasiah dan Zaid Ibrahim, juga turut menyampaikan ceramah untuk menerangkan kepada ahli-ahli parti berkenaan isu liwat yang sedang dihadapi oleh Ketua Umum PKR itu.