Friday, July 24, 2009

Menjawab misteri handphone Teoh

Blog the unspinners membuat dua posting berkaitan dengan misteri handpone mangsa, Teoh Beng Hock. Kedua-dua posting ini dibuat bagi menjawab artikel Malaysiakini yang mengambarkan seolah-olah handphone Teoh dirampas oleh SPRM.

Dalam artikel Malaysiakini, bertajuk 'Teoh mati 4-5 jam sebelum ditemui',20 Julai portal itu menyiarkan satu kenyataan Datuk Khalid Abu Bakar, Ketua Polis Selangor yang berkata, 'polis sudah mendapat telefon bimbit Teoh daripada seorang pegawai penyiasat SPRM'

Datuk Khalid tidak menjelaskan lanjut mengenai persoalan bagaimana handphone itu didapati daripada pegawai penyiasat SPRM, memandangkan tiada soalan khusus daripada wartawan bertanyakan soalan tersebut.

Lagipun, mengikut tradisi, pihak polis tidak akan menjawab semua soalan, apatah lagi yang dianggap sensitif kerana dikhuatiri akan menganggu siasatan.

Justeru itu blog The Unspinners telah melakukan penyiasatan sendiri untuk menjawab teka teki ini.

"Ada pihak yang cuba 'SPIN' kisah handphone Teoh untuk menyatakan handphone itu diperolehi dari seorang pegawai SPRM. Tujuan pakar-pakar tak bertauliah yang sedang memusing cerita ini adalah untuk memalitkan balik kepada SPRM", dedah The Unspinners

"Pihak polis tidak memberitahu maklumat di mana mereka mendapat talipon bimbit kepunyaan Teoh dalam kenyataan mereka (baca berita Malaysiakini sini). Tak timbul pun isu yang mengatakan SPRM mengambil handphone mendiang", dedahnya lagi dalam posting bertajuk "UNSPIN: Dimana handphone Teoh?".

Dalam posting kedua The Unspinners yang bertajuk "UNSPIN: Kedudukkan talipon bimbit Teoh", blog itu mendedahkan handphone itu dijumpai di bilik tetamu, tempat Teoh tidur.

Menurut sumber The Unspiners yang dikutip hasil temubual pekerja-pekerja di Plaza Masalam, Teoh tidur di bilik tetamu SPRM dengan meletakkan handphone di tepi begnya. Apabila Teoh meninggalkan bilik tetamu SPRM, (kira-kira 6 pagi), dia tidak menyedari handphonenya tertinggal itu dan mungkin tercampak di bawah kerusi. Seorang pekerja SPRM sewaktu melakukan pembersihan pejabat terjumpa handphone itu dan menyerahkan kepada pegawai SPRM.

Apabila Teoh dijumpai mati di koridor luar, tingkat 5, Palaza Masalam, pada jam 1.30 tengahari, 16 Julai, pihak polis telah menemubual pegawai-pegawai SPRM dan mereka menyerahkan handphone itu kepada pihak polis

"Handphone tidak dirampas oleh SPRM seperti yang didakwa oleh pihak pembangkang. Handphone bukan barang bukti seperti notebook yang perlu disimpan oleh SPRM", dedah blg itu lagi.

Pendedahan the unspinners ini menjawab persoalan hanya notebook sahaja disimpan oleh SPRM sebagai bahan bukti dan apabila pegawai SPRM membuka notebook mangsa pada malam siasatan itu menyebabkan mangsa panik, kerana terdapat rahsia besar di dalam notebook itu.

Ini juga menjawab bahawa handphone sorang lagi saksi SPRM yang disoalsiasat pada malam itu, Tan Boh Hwa tidak dirampas hanphonenya oleh SPRM.

Mangsa dikatakan tidak mampu untuk menipu lagi, apabila SPRM telah mendedahkan satu persatu dokumen-dokumen sulit yang terdapat dalam notebook mangsa dan untuk melindungi dirinya mangsa berjanji akan membawa beberapa dokumen-dokumen sokongan pada keesokan harinya.

Kepanikan itu barangkali mangsa mengambil keputusan untuk tidur di bilik tetamu SPRM dan tertinggal untuk mengambil semula beg dan handphone apabila meninggalkan bilik itu jam 6 pagi.

Pada sekitar jam 6.00 pagi juga mangsa dikatakan berjumpa dengan Tan Bon Hwa, di pantry berdekatan dengan bilik air Plaza Masalam, tetapi tidak dinyatakan secara spesifik di manakah tempat itu.

Kira-kira jam 8 hingga 9 pagi, mangsa ditemui mati di koridor luar, tingkat 5, Plaza Masalam.


Dengan maklumat yang terdapat di dalam handphone mangsa itu, polis berjaya mengesan Kesemua individu terakhir yang berhubung dengan Teoh sama ada melalui panggilan telefon atau pesanan SMS dalam tempoh 24 jam sebelum mayat mendiang ditemui pukul 1.30 tengah hari 16 Julai lalu.

Di antara mereka adalah Woo Chuan Sing, 30, pemilik sebuah kedai telekomunikasi (sahabat karib yang sama-sama menuntut di Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM), Chan Sun Sann, Anggota Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), tiga anggota Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) Chong Hoon Ming, Tai Cheng Heng dan Pooi Weng Keong, anggota Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Lee Kee Hiong dan dua anggota DAP yang tidak dikenali.

"Kami berbual kira-kira dua minit. Sebelum Teoh hubungi saya, dia ada menghantar SMS kepada saya bertanyakan bolehkah saya jadi pegapitnya semasa majlis perkhawinannya nanti tetapi apabila saya tidak balas SMS, mendiang hubungi saya", kata Woo Chuan Sing

"Jadi pada saya tidak mungkin Teoh mempunyai niat untuk membunuh diri kerana dia hubungi saya meminta untuk jadi pengapitnya," tegas Woo lagi.