Sunday, November 8, 2009

SPRM siasat menantu Nik Aziz

KOTA BHARU - SPRM sedang menyiasat menantu Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, iaitu Ir Abdul Ariffahmi Abdul Rahman yang didakwa melakukan pecah amanah sebagai Ketua Pegawai Operasi Perbadanan Menteri Kelantan (PMBK)

Abdul Ariffahmi adalah menantu Nik Aziz hasil perkahwinan dengan anak kesembilannya, Nik Amalina Nik Abdul Aziz.

Pada tahun lepas terdapat pihak mengedarkan surat layang mempertikaikan pelantikan , Ir Abdul Ariffahmi Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Operasi (COO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) yang dikaitkan sebagai kroni.

Nik Aziz berkata, pelantikan Ariffahmi sebagai COO PMBK, dibuat berdasar kepada kelayakan yang dimiliki menantunya itu dan bukannya disebabkan hubungan kekeluargaan.

"Saya lantik dia bukan atas dasar dia tu menantu saya, tetapi atas dasar orang pandai dan berkelayakan. Oleh yang demikian saya pilih orang yang berkelayakkan, kebetulannya PMBK ni di bawah saya," ujarnya.

Namun isu itu kembali diperkatakan apabila pendedahan dibuat oleh penulis blog yang menuduh Abdul Ariffahmi Abdul Rahman melakukan pecah amanah dalam menjalankan tugasnya.

SPRM baru-baru ini telah menyiasat dakwaan itu dan telah ke pejabat Abdul Ariffahmi bagi menyiasat dakwaan penulis blog tersebut.

Nik Aziz seperti yang dilaporkan Bernama hari ini mengakui mengenali penulis blog terbabit berkata berkemungkinan ia juga didalangi oleh "orang dalam" yang menyampaikan maklumat kepada penulis blog terbabit bagi tujuan tertentu.