Friday, November 13, 2009

Anwar Ibrahim dilantik penasihat ekonomi Selangor

SELANGOR - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam ucapan penggulungan bajet Selangor hari ini mengumumkan pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi Selangor bagi membantu pembangunan ekonomi negeri itu.

Anwar Ibrahim merupakan penasihat umum PKR dianggap sebagai usaha untuk memantapkan ekonomi negeri yang diterajui oleh PKR.

Pada bulan Julai tahun lalu, pelbagai kritikan telah ditujukan kepada Menteri Besar Selangor kerana mempertikaikan pelantikan adik Anwar Ibrahim, iaitu Rosli Ibrahim menjadi penasihat Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), iaitu salah satu syarikat kepunyaan anak negeri Selangor.

Pelantikan Rosli dipertikaikan kerana tawaran gaji yang besar dianggarkan kira-kira RM20 ribu sebulan dan amalan kroni kerana Rosli adalah adik kepada penasihat umum PKR.

Oleh kerana menjadi isu kontroversi, Rosli telah meletakkan jawatan serta merta, tetapi dalam masa sama dimasukkan seorang lagi yang mempunyai kaitan dengan Anwar Ibrahim di KDEB, iaitu Badrul Hisham Shaharin. Badrul Hisham adalah anak saudara kepada Anwar.

Pada 4 Februari lalu,Menteri Besar Selangor telah melantik Azmin Ali, orang kepercayaan Anwar sebagai Ahli Lembaga Pengarah PKNS yang bertujuan untuk membangunkan ekonomi negeri Selangor