Thursday, May 21, 2009

Anak Raja Petra dihalau dari rumah 18 tahun lalu..

Raja Petra Kamaruddin, penulis blog terkenal Malaysia-today berkata anaknya Raja Azman telah dihalau dari rumah kira-kira 18 tahun yang lalu dan hidup bersendirian sejak dibuang daripada keluarga.

Raja Azman, kini 32 tahun, meninggalkan keluarga sejak di sekolah menengah dan sejak itu, "sering dirundung masalah akibat hidup bergelendangan di lorong-lorong belakang Kuala Lumpur.," kata Raja Petra.

"Tidak dapat dielakkan lagi, hidup merempat di jalanan seperti budak nakal menjadikannya seperti sekarang," katanya lagi.

"Anak kami telah diberikan amaran, jika dia terjerumus dalam masalah, itu terserah pada dirinya sendiri. Dia tidak boleh mengharapkan keluarga yang ditinggalkannya membela nasibnya."

Raja Azman - ditangkap pada 6 Mei - mengaku bersalah memecah masuk ke dalam rumah, mencuri wang, telefon bimbit, jam tangan dan sebuah motosikal antara 20 Mac hingga 5 Mei lalu.

Beliau dilaporkan dibenarkan ikat jamin RM10,500 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan tersebut - tetapi tiada siapa datang menjamin - dan mahkamah menetapkan 19 Jun untuk menjatuhkan hukuman.

Kata Raja Petra, lebih baik mempertahankan prinsipnya seperti disuarakan dalam artikel-artikelnya di Malaysia Today daripada merasuah polis untuk membebaskan Raja Azman.

"Sebagai seorang bapa, itulah keputusan paling berat yang saya terpaksa ambil. Ia lebih sukar bagi Marina (Chin Abdullah), ibu yang melahirkannya.

"Kami saling berpegangan tangan dan menatap mata satu sama lain tanpa sepatah kata. Kata-kata tidak diperlukan lagi. Dalam kebisuan itu, hanya hati-hati kami yang berbicara," coretnya dalam artikel terbaru 'My most sincere apology to the nation'