Thursday, February 4, 2010

Tinjauan ke Kondominium Desa Damasara

KUALA LUMPUR - Satu tinjauan khusus akan diadakan di 1151, Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara, Jalan Setia Kasih, Kuala Lumpur pada jam 11.00 pagi tadi.

Tinjaun itu dibuat untuk mendapat gambaran sebenar lokasi dan tempat yang didakwa berlakunya aktiviti liwat seperti yang diterangkan oleh saksi utama, Mohd Saiful Bukhari Azlan petang semalam.

Difahamkan hakim, Timbalan Pendakwaraya, peguam bela, Anwar dan Saiful akan hadir semasa melawat lokasi kejadian tersebut.

Pada perbicaraan petang semalam, Saiful menjelaskan beliau memasuki kondominium itu dengan kawalan keselamatan yang ketat termasuk menggunakan KOD RAHSIA "MOKHTAR".

Pendakwa: Jika diingatkan apakah Anwar (AI) bagitau pada 26 Jun 2008, jam 10.30 pagi?

Saiful : AI ingatkan saya kembali untuk datang ke kondo tersebut dan kedua bagitahu tentang mesyuarat dengan Prof Ariff pada jam 12 di Condo Desa Damansara di rumah En Hassanuddin.

Pendakwa : Kondo di mana?

Saiful : Unit lain 1152

Pendakwa : Kondo siapa?

Saiful : En. Hassanuddin sahabat baik AI.

Pendakwa : AI ada bagitahu kenapa AI nak kamu ke sana?

Saiful : Ada, untuk bincang jadual kerja

Pendakwa : AI akan berada di sana?

Saiful : Ya

Pendakwa : Bagitahu patut ada di sana pada pukul berapa?

Saiful : Sepertinya 2.15 ptg

Pendakwa : Kondo Desa Damansara, tahu di mana letaknya?

Saiful : Ya

Pendakwa : Unit kepunyaan Hassanuddin pun tahu?

Saiful : Ya

Pendakwa : Bagaimana boleh tahu?

Saiful : Saya pernah ke sana beberapa kali dan diberitahu oleh AI bahawa kedua-dua unit tersebut kepunyaan Hassanuddin.

Pendakwa : Mesyuarat di unit mana?

Saiful : Unit 1152

Pendakwa : Pada 26 Jun, ada pergi ke kondo seperti diminta?

Saiful: Ya

Pendakwa: Pukul berapa tinggalkan pejabat (seksyen 16, PJ) ?

Saiful : Saya bertolak lebih kurang 1.45 ptg

Pendakwa : Masa kamu tinggalkan pejabat, adakah kamu berlenggang atau ada bawa apa2?

Saiful : Bawa satu dokumen yang saya tak pasti tetapi diserahkan oleh ketua staff En. Ibrahim Yaacob untuk diserahkan kepada AI.

Pendakwa: Dokumen ini macam itu saja ke bawa atau ada bekas?

Saiful : Saya letak dalam beg fail, warna hitam.

Pendakwa: Dokumen diberikan oleh Ibrahim kepada kamu untuk apa?

Saiful: Diserahkan pada AI

Pendakwa: Bila Ibrahim Yaacob diberitahu untuk diserahkan pada AI?

Saiful: Kira-kira 10-15 minit sebelum saya bertolak

Pendakwa: Bagaimana kamu ke kondo?

Saiful: Saya menaiki van fiat dengan no pendaftaran WPK 5925

Pendakwa: Van atau mpv?

Saiful: Saya panggil van, van warna merah, fiat

Pendakwa: Adakah fiat ini kepunyaan kamu?

Saiful: Tidak , kepunyaan bapa tunang saya pada ketika itu.

Pendakwa: Pukul berapa lebih kurang smpai ke kondo?

Saiful : Pada jam lebih kurang 2.45

Pendakwa: Sampai sana adakah perlu lalui post pengawal atau terus saja masuk?

Saiful : Perlu lalui post pengawal

Pendakwa: Adakah perlu berhenti di post pengawal?

Saiful : Ya, perlu berhenti.

Pendakwa: Ada pengawal tanya ke mana kamu nak pergi?

Saiful: Ada, saya tidak jawab ke mana nak pergi tetapi mengatakan “mohktar”.

Pendakwa: Mengapa kata Mohktar, apakah significant nya?

Saiful: Saya dah datang beberapa kali dan diberitahu untuk cakap mokhtar

Pendakwa: Bila kata mohktar, apa terjadi?

Saiful: Guard akan bagi laluan

Pendakwa: Dari pondok pengawal memandu ke mana?

Saiful : Ke visitor parking di P4. Saya keluar kereta dan pergi ke lif P4, saya naiki lif ke P2. Dari P2 saya perlu berjalan ke blok satu lagi, tak pasti blok apa. Sampai ke satu pintu.

Pendakwa: Pintu ke mana?

Saiful: Untuk pergi ke blok Hassanuddin.

Pendakwa: Bila lepasi pintu ada apa?

Saiful: Ada lif

Pendakwa: Pintu ini ke lif, bagaimana keadaannya?

Saiful: Kunci secara magnet, automatik lock

Pendakwa: Bagaimana kamu nak lepasi pintu?

Saiful: Di sebelah kanan ada intercom dan dihubungi ke unit rumah, apabila saya tekan no unit, dan dia kata “ya?” dan saya kata “mokhtar”. Terus pintu dibuka dan saya percaya dibuka oleh tuan rumah.

Pendakwa: Suara yang jawab lelaki atau perempuan?

Saiful: Lelaki

Pendakwa: Dah beberapa kali pergi ke kondo En Hassannuddin, setiap kali perlu kata mokhtar dan tekan 1152?

Saiful: Ya.

Pendakwa: Berapa kali dengar suara lelaki yang kata ya? Suara yang sama?

Saiful: Ya

Pendakwa: Bagitau mohktar dan pintu ke lif buka dan apa berlaku/

Saiful: Dari pintu lif saya ke tingkat 5.

Pendakwa: Keluar lif?

Saiful: Ya

Pendakwa: Unit ini di mana bila keluar lif, pergi kanan atau kiri?

Saiful: Keluar lif pergi ke kanan

Pendakwa: Masa keluar apa terjadi?

Saiful: Saya berselisih dengzn seseorang

Pendakwa: Dari pintu lif dengan orang itu berapa jauh?

Saiful: Pada masa itu orang itu baru keluar dari unit En Hassanuddin, dan berselisih dalam perjalanan.

Pendakwa: Kenal dengan orang yang berselisih?

Saiful: Tidak kenal

Pendakwa: Lelaki atau perempuan?

Saiful: Lelaki

Pendakwa: Ingat pakaian?

Saiful: Ingat, baju gelap seperti coklat, seluar saya tak pasti

Pendakwa: Rupa boleh ingat?

Saiful: Tak ingat

Pendakwa: Masa berselisih ada kata apa-apa?

Saiful: Tidak tetapi dia ada senyum.

Pendakwa: Selepas itu?

Saiful: Saya terus menuju ke unit 1151

Pendakwa: Diberitahu ke unit Hassanuddin kenapa ke 1151?

Saiful: Setiap kali ke sana, saya diarahkan ke unit 1151

Pendakwa: Jadi hari itu diarahkan ke unit 1151?

Saiful: Ya

Pendakwa: 11-5-1 siapa punya unit?
Saiful: AI bagitau unit Hassanuddin tetapi sebagai rumah tetamu

Pendakwa: Sampai ke unit 1151, apa yang kamu buat sampai ke muka pintu?

Saiful: Tiba di unit tersebut buka pintu, tak berkunci, masuk letak kasut di sebelah kiri belakang pintu

Pendakwa: Masa buka pintu, nampak siapa di dalam?

Saiful: Dari pintu tersebut tak nampak

Pendakwa: Bila masuk?

Saiful: Nampak AI dadak di meja makan

Pendakwa: Selain duduk di meja makan ada AI buat apa-apa?

Saiful: Tiada duduk di meja makan saja

Pendakwa: Saya terlupa, beg yang ada dokumen ada bawa?

Saiful: Ada

Pendakwa: Apa buat dengan dokumen bila masuk?

Saiful: Saya duduk di meja tersebut bertentangan dengan AI dan serahkan dokumen

Pendakwa: Duduk, letak dokumen, apa lepas itu?

Saiful: Lepas serah dokumen, kami bincang tenteng jadual kerja, tidak lama selepas itu beliau tanya satu soalan.

Pendakwa: Apa soalan itu?

“Can I fuck you today?”

Pendakwa: Apa reaksi kamu ketika diajukan soalan itu?

Saiful: Marah dan takut

Pendakwa: Ada kamu kata apa-apa?

Saiful: Tolak pelawaannya

Pendakwa: Apa kamu kata bila menolak?

Saiful: Saya kata saya tak mahu melakukannya

Pendakwa: AI kata apa-apa, bila kamu kata tak nak melakukannya?

Saiful: Dengan nada marah AI kata “what?”

Pendakwa: Apa respon kamu?

Saiful: Saya ulang yang sama

Pendakwa: Seterusnya?

Saiful: AI agak marah dengan itu saya takut. AI arahkan ke bilik tidur utama.

Pendakwa: Adakah kamu ke bilik tidur utama seperti diarahkan?

Saiful: Ya

Pendakwa: Siapa pergi dulu?

Saiful: Saya pergi dulu

Pendakwa; Dalam bilik utama apa berlaku?

Saiful: Dalam bilik utama AI pergi ke hujang bilik untuk tutup langsir. Saya ketika itu masih ada di pintu, kemudian AI pergi ke pintu untuk tutup lampu bilik.

Pendakwa: Jadi gelap la bilik itu?

Saiful: Ada cahaya dari pintu tandas dan celah-celah langsir

Pendakwa: Lepas itu?

Saiful: AI arahkan saya membersihkan diri di dalam tandas

Pendakwa: Tandas atau bilik air?

Saiful: Bilik air

Pendakwa: AI arahkan bersih diri?

Saiful: Ya

Pendakwa: Teruskan?

Saiful: Ya, saya masuk ke tandas dengan berpakaian, saya bilas badan tetapi saya tak mandi sepenuhnya.

Pendakwa: Masa itu dah buka pakaian?

Saiful: Ya

Pendakwa: Lepas bilas diri?

Saiful: Saya ambil tuala dalam tandas, saya keluar dengan bawa baju kemeja saya kaler putih dan gantung di tempat pemegang almari.

Pendakwa: Kamu bertuala?

Saiful: Saya bertuala.

Pendakwa: Masa keluar dari bilik air, nampak di mana AI?

Saiful: Saya nampak, AI di hujung penjuru katil, dibahagian kaki sebelah kanan.

Pendakwa: Apa AI buat pada masa itu?

Saiful: Dia berdiri pakai tuala putih dan mengarahkan saya untuk pergi dekat dia lalu dia peluk saya sambil berdiri.