Wednesday, February 3, 2010

Anwar tidak bersedia dibicarakan, masuk jam 3.30 petang

KUALA LUMPUR - Perbicaraan yang sepatutnya dijalankan pada jam 2.30 terpaksa ditangguhkan hingga 3.30 petang kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim yang yang kena tuduh tidak berada dalam mahkamah.

Sebaik sahaja Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah memasuki kamar mahkamah, beliau bertanyakan di manakah pihak tertuduh (Anwar). Peguam Anwar, Karpal Singh menjawab Anwar masih belum memasuki mahkamah kerana sedang sibuk memfailkan rayuan.

Sekitar jam 3.13 petang, hakim berkata beliau akan menangguhkan kes ini sehingga kehadiran Anwar. Sekiranya Anwar tidak hadir juga, beliau boleh menggunakan kuasanya untuk 'removed bail'.

'Removed bail' bermaksud jaminan bon yang dimiliki oleh Anwar sebelum ini dengan memiliki keistimewaan iaitu tidak perlu penjamin atau bayaran kewangan atau ditahan reman di penjara.

Sebaik sahaja hakim menyebut tentang 'removed bail', tidak lama selepas itu Anwar telah memasuki mahkamah dengan keadaan tidak selesa.

Ketika pertuduhan mula dibacakan, Anwar bangun sambil memekik pertuduhan berniat jahat dan bermotif politik. Hakim mengarahkan Anwar duduk.

Sepanjang keterangan Mohd Saiful Bukhari, terdapat cubaan-cubaan kecil daripada inner circe Anwar untuk mensabotaj saksi utama itu. Seorang wanita pro Anwar menjerit 'bertaubatlah' ketika Saiful mula mengangkat sumpah.

Manakala Azmin Ali mendengus dan menguatkan suara "kata marah, tapi masih ikut", ketika Saiful menjawab beliau marah dan takut apabila pihak pendakwa bertanyakan soalan apakah reaksinya apabila Anwar berkata “Can I f**k you today?”