Friday, June 19, 2009

Jika Anwar didapati bersalah, hubungan Pakatan tidak retak - Nasruddin Tantanwi

Ketika Sivarasa Rasiah, peguambela Anwar yang juga Naib Presiden PKR membuat justifikasi bahawa Anwar tidak bersalah dan mendesak kes ini digugurkan, tetapi berlainan pula dengan pendapat Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Tantawi.

Nasruddin optimis kes ini akan dibicarakan dan berkemungkinan Anwar akan kalah dalam perbicaraan itu. Walau bagaimana pun, hubungan kerjasama politik antara Pakatan Rakyat tidak akan terjejas, kerana rakyat sukar menerima keputusan mahkamah yang diragui ketelusannya.

"Takdir, katakanlah, mahkamah mensabitkan kesalahan (terhadap Anwar) sekalipun, saya rasa sukar untuk diterima oleh rakyat. Kerana ketelusan institusi kehakiman gagal dipulihkan kerajaan Umno-BN," kata Nasruddin ketika diwawancara eksklusif dengan Malaysiakini.

"Jika di situ (pemulihan institusi) tidak selesai, selama-lamanya orang melihat sama ada Datuk Seri Anwar, atau sesiapapun, hanya mangsa kepada kezaliman Umno dan BN", katanya lagi.

Nasrudin berkata demikian ketika diminta mengulas tentang cabaran pembangkang mengekalkan kerjasama yang dilihat hanya bergantung kepada karisma Anwar untuk mempertautkan PAS dan DAP yang dilihat tidak serasi dalam banyak perkara.

Ketua Dewan Pemuda PAS itu juga tidak mengulas lanjut berkenaan berkenaan dengan faktor 'karisma Anwar'yang menjadi penyatu hubungan PAS, PKR dan DAP, sebaliknya beliau yakin hubungan Pakatan Rakyat tidak akan retak, walaupun Anwar disabitkan bersalah oleh mahkamah.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan mendengar kes liwat Anwar terhadap bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan antara 1 hingga 24 Julai ini.

Dalam wawancara itu juga Nasruddin berkata Haji Hadi Awang, Presiden PAS merupakan seorang yang berkarisma, bukan sahaja diterima di dalam negara, malahan kepimpinannya turut diterima di peringkat antarabangsa.

Menurutnya, kepimpinan Presiden PAS diiktiraf di dunia Islam apabila beliau diberi kepercayaan mengetuai beberapa jawatankuasa peringkat antarabangsa.