Monday, June 15, 2009

Anwar puji keberanian Nizar

Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, memuji langkah berani yang ditunjukkan oleh Ahli Parlimen Bukit Gantang, Mohammad Nizar Jamaluddin yang memakai lilitan dan melaungkan "Bubarkan DUN Perak" sebaik sahaja selesai mengangkat sumpah sebagai ahli parlimen.



Bekas Menteri Besar Perak itu kemudiannya diarah keluar daripada Dewan Rakyat .oleh Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia .

Tindakan Mohamad Nizar itu diikuti oleh enam orang ahli parlimen lain iaitu;. Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming (DAP) dan Datuk Ngeh Koo Ham (DAP) serta N. Gobalakrishnan (PKR), Datuk Mahfuz Omar (PAS); Dr. Mohd. Hatta Ramli (PAS) dan Dr. Dzulkefly Ahmad (PAS).

Nizar dan enam wakil rakyat terbabit tidak dibenarkan masuk Dewan Rakyat selama dua hari sehingga esok.

Anwar Ibrahim ketika bercakap kepada media, di lobi parlimen memuji sikap ahli parlimen itu dan perkara seperti itu pernah dipraktikkan di parlimen luar negara.

Walaupun memuji keberanian mereka, namun , Anwar Ibrahim sendiri selaku ketua pembangkang tidak melakukan perkara itu bersama-sama Nizar dan enam orang yang lain.

"Saya juga akan mengutus surat kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia hari ini berhubung tindakan beliau mengarah tujuh wakil rakyat pembangkang meninggalkan Dewan Rakyat kerana enggan mematuhi arahan menanggalkan lilitan itu," kata Anwar.