Tuesday, September 7, 2010

Apa perjanjian rahsia Anwar dengan Cato Institute pada tahun 2006 ?


Masih ingatkah, seorang peserta Yahudi bernama Stanley Kober dari Cato Institute bertanyakan Datuk Seri Anwar Ibrahim berkenaan tuduhan anti-semitik yang dilemparkan kepadanya di dalam ceramahnya di Woodrow Wilson Centre baru-baru ini. Anwar dalam siri Apology's Tour kelihatan tergagap-gagap menjawab soalan serius itu. Klik sini.

Persoalannya, kenapa peserta dari Cato Institute itu perlu memaksan Anwar untuk mengemukakan penjelasan Anwar berkenaan pendiriannya tentang Israel tersebut, sedangkan sebelum ini Anwar mendakwa telah memberi penjelasan yang sama tentang persoalan tersebut ?


Semua ini merupakan satu misteri yang menjawab terdapat rundingan rahsia di antara Anwar Ibrahim dengan Cato Institute pada tahun 2006. Ketika rundingan itu dibuat, Anwar menetap di Amerika Syarikat dengan menjadi pensyarah pelawat di Universiti Georgetown, Amerika Syarikat.

Rahsia rundingan itu hanya didedahkan dalam terbitan institut itu pada April 2006.

Cato Institute ditubuhkan oleh David H. Koch,bilionair Yahudi dari New York ntuk memperjuangkan konsep libertarian(kebebasan individu) dan pasaran bebas. Bilionair ini merupakan pengusaha minyak menggunakan institut tersebut untuk menyebarkan idea pemanasan global, menjurus kepada perdagangan karbon yang menguntungkan negara maju.

Perdagangan karbon ini turut melibatkan Anwar Ibrahim, Al Gore,Paul Wolfowitz dan yang paling utama George Soros yang menjadi penaja utama Cato Institute melalui organisasinya Open Society Institute.

George Soros pernah menggunakan institusi itu untuk tujuan peribadi dengan berkempen memberhentikan kerjasama US-Mexico untuk melawan pengedaran dadah.

Disebabkan itu, ramai pengkaji barat mengkritik konsep perjuangan liberty(kebebasan) yang diperjuangkan Cato Institute jika pendapat dan kempen mereka dikawal oleh Yahudi dan golongan berkepentingan ?

Soalan yang ditujukan kepada Anwar Ibrahim apakah konsep liberty(kebebasan) yang mahu dipraktikkan di Malaysia hari ini hasil perjanjian dengan Cato Institute pada tahun 2006 ?

Setelah memahami matlamat dan lingkaran Cato Institute, barulah difahami bahawa dakwaan 'Anwar diburu MOSSAD' merupakan satu strategi untuk mengalih tumpuan masyarakat Malaysia supaya tidak mencurigai rundingan dan perjanjian sulit yang ditandatangani Anwar dengan pihak-pihak Yahudi sebelum ini.