Tuesday, October 12, 2010

Apa mesyuarat sulit Anwar Ibrahim dan Azmin Ali di Indonesia ?


Semalam , 11 Oktober Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali berada di Jakarta untuk memberi ucapan bertajuk "Kebebasan Dan Musuh-Musuhnya" di Galeri Salihara, Jakarta yang dimiliki oleh Komunitas Salihara.

Lawatannya selepas kembali dari 'Sodomy Tour' di Eropah kali ini turut diiringi oleh Azmin Ali, salah seorang calon Timbalan Presiden dan Yusmadi Yusof, Pengarah Pemantau Pemilihan PKR, Yusmasi Yusof. Klik sini.

Dalam ucapannya yang bertemakan "Kebebasan" itu, Anwar menekankan kebebasan individu adalah prasyarat utama sebuah negara Demokrasi.

Setiap individu itu mesti dijamin untuk menjalankan hak-haknya, misalnya kebebasan berpendapat (freedom of expression ) dan beragama (freedom of religion/conscience), tanpa perlu disekat pemerintah dan individu lain. Sekatan terhadap kebebasan individu merupakan ancaman terhadap demokrasi.

Menurut twitter kominiti salihara, ucapan Anwar menyentuh mengenai kebebasan, pluralis dan minoriti.Klik di sini

Menurut Anwar kebebasan adalaha sesuatu yangg tidak boleh dikompromi, termasuklah kebebasan beragama, keyakinan dan ekspresi.

Dalam kes Kartika Sari Dewi Sukarno, model sambilan yang dihukum rotan akibat meminum arak secara terbuka oleh Mahkamah Syariah, Anwar menegaskan, beliau menentang sekeras-kerasnya hukuman tersebut.

"Islam yang mengekang kebebasan adalah Islam yang usang dan jumud, saya tidak sokong" kata Anwar.

Anwar juga turut mengaku membaca novel-novel Salman Rushdie(penulis Satanic Verses) yang menghina Nabi Muhamad SAW, dan beliau menegaskan menolak hukuman mati yang difatwakan ke atasnya oleh Ayatollah Ruhollah Khomeini, pemimpin agung Iran.

Menurut Anwar lagi
Kebebasan adalah fitrah, setiap manusia dilahirkan untuk mengecapi kebebasan,dan ia merupakan hak asasi manusia.

Komunitas Salihara adalah nama lain kepada Komunitas Utan Kayu yang ditubuhkan oleh Goenawan Mohamad, pengasas majalah Tempo dengan kerjasama Institut Studi Arus Informasi (ISAI), Galeri Lontar, Teater Utan Kayu (TUK), Kantor Berita Radio 68H, dan Jaringan Islam Liberal(JIL).Klik di sini




Kehadiran Anwar ke Indonesia dianjurkan oleh rakan baik Anwar yang juga tokoh Islam Liberal Indonesia, Goenawan Mohamad. Majalah itu sering mempromosi imej positif Anwar di Indonesia. Komunitas Utan Kayu atau Komunitas Salihara tempat Anwar memberi ucapan semalam itu turut dimiliki olehnya.





Komunitas Salihara atau Komunitas Utan Kayu



Tenaga penggerak Komunitas Salihara terdiri daripada Goenawan Mohamad, Ayu Utami, Eko Endarmoko, Hasif Amini, Mohamad Guntur Romli, Tony Prabowo daln lain lain. Klik di sini

Ayu Utami adalah aktivis penulis LGBT (Lesbian, Gay, Biskesual dan Transgender) Indonesia, manakala Mohamad Guntur Romli merupakan aktivis penulis Islam Liberal Indonesia.Klik di sini


Bermakna prinsip kebebasan yang diperjuangkan oleh Komunitas Salihara merangkumi kebebasan beragama (freedom of religion/conscience) seperti yang diperjuangkan oleh Jaringan Islam Liberal (JIL) yang mengeksploitasi ayat Al Quran untuk menghalalkan aktiviti homoseksual dan LGBT.

Komunitas Salihara juga merupakan pusat pembelaan LGBT Indonesia, di mana di tempat itu diadakan diskusi-diskusi LGBT untuk memahamkan rakyat Indonesia menerima pelakuan seksual songsang golongan minoriti itu. Klik di sini

Pada tahun lepas, Komunitas Salihara pernah menjadi tuan rumah kepada Festival Filem Q (Festival Filem Queer atau Festival Filem Gay Indonesia) yang dibantah keras organisi Islam Indonesia pada tahun ini.Klik di sini


Ening Nurjanah



Ening Nurjanah salah seorang Pengurus Komunitas Salihara merupakan tulang belakang penganjuran Festival Filem Q yang dilantik sebagai Anggota Dewan Qmunity daripada tahun 2007 sehingga kini.Klik di sini

Selain itu Komunitas Salihara turut mengadakan diskusi tentang masa depan Gay Indonesia serta melancarkan buku bertajuk "Gay Archipelago: Seksualitas dan Bangsa di Indonesia". Klik di sini

Dalam buku ini, Tom Boellstorff (Penulis buku) menyorot sejarah homoseksual di Indonesia yang berkaitan dengan cinta, hasrat,dan dan pernikahan serta menyarankan peranan media masa, kerajaan dalam mengiktiraf komuniti gay dan lesbian.

Diskusi ini turut dihadiri oleh tokoh-tokoh homoseksual Indonesia iaitu Dédé Oetomo, (aktivis Gay,pengasas organisasi Gay terbesar di Indonesia, GAYa NUSANTARA),Ayu Rai Laksmini (Bonnie), (publisiti dan pengasas Indonesian Lesbian Forum), Heru W Susanto (PhD dari National University of Singapore dan aktivis HAM (Hak Asasi Manusia)dan John Badalu (pengasas Qmunity, penyelenggara Q Film Festival). Klik sini.

Komunitas Salihara juga turut tersenarai dalam SOROS CENTRE FOR CONTEMPORARY ART dengan kerjasama Hivos, organisasi Pembangunan yang menaja gerakan-gerakan homoseksual di seluruh Asia.Klik di sini, di sini, sini.

Disebabkan lambakan fakta ini apakah tidak menghairankan jika tersebar berita Anwar menghadiri Festival Filem Gay Indonesia minggu lalu kerana terang-terangan ia dianjurkan oleh rakan baiknya di Indonesia?